Hoe pakken we reclame aan op YouTube, Blogs en Social media?

Hoe pakken we reclame aan op YouTube, Blogs en Social media?

Hoe pakken we reclame aan op YouTube, Blogs en social media? Dat is een vraagstuk waar al meerdere mensen zich het hoofd over hebben gebroken. Om ervoor te zorgen dat het voor consumenten altijd even duidelijk is dat een online creator vergoed wordt voor het spreken over een bepaald merk op hun platvormen, worden er richtlijnen opgesteld.

Hoe pakken we reclame aan op YouTube, Blogs en Social media?

Op 17 november 2017 werd de “Social Code: Youtube” gelanceerd in Nederland. In deze code hebben Youtubers afspraken vastgelegd die ervoor moeten zorgen dat er meer transparantie is over eventuele reclame in hun video’s. Deze code is tot stand gekomen in samenwerking met het Commissariaat voor Media. Deze code is momenteel nog niet verplicht maar zorgt ervoor dat enkele van de grootste Youtubers in Nederland transparant zijn over het krijgen van producten en het betaald krijgen voor samenwerkingen.

Hoe je de sociale code toepast kan je hier zien:

Momenteel is er nog geen “sociale code” voor bloggers of social media influencers.

Ook in België is de FOD Economie bezig met het opstellen van regels. De regels werden enkele weken geleden gelekt maar zijn nog niet definitief. Gelukkig maar! Want ik ben het er mee eens dat de creator transparant moet zijn tegenover zijn publiek. Maar hoe dit hier in België zou gebeuren, daar ben ik niet eens mee.

  1. Om het voor lezers duidelijk te maken dat een artikel op een blog reclame bevat, moet je de post bovenaan in de titel met ‘reclame’ of (reclame) labelen. Ook als het een gemengd artikel is dat zowel niet-commerciële inhoud als reclame bevat, moet je het label voor de titel vermelden.
  2. Als je een foto of een filmpje via Instagram publiceert, moet je aan het begin van de post het label ‘reclame’ of #reclame plaatsen. Het louter taggen van het merk of product is niet voldoende.
  3. Op Twitter moet je het label “reclame” of #reclame aan het begin van de tweet plaatsen. Wanneer de online influencer een reclamepost van een blog of andere sociale media op Twitter deelt, moet hij die tweet eveneens met “reclame” of #reclame labelen.
  4. Op Facebook moet je het label ‘reclame’ helemaal vooraan in de Facebookpost plaatsen. Als je via Facebook een link deelt naar reclame op andere sociale media, moet je zowel de oorspronkelijke post als de post waarmee het bericht via Facebook wordt gedeeld met ‘reclame’ labelen.
  5. Wanneer je een foto of filmpje via Snapchat publiceert of verstuurt, moet je het label ‘reclame’ op de foto of het filmpje zelf plaatsen.
  6. Als je een filmpje via YouTube publiceert, moet de geschreven vermelding ‘reclame’ tijdens de video weergegeven worden op het ogenblik dat het product, het merk of de dienst wordt aangeprezen, en dat op regelmatige tijdstippen en minstens om de vijftien seconden. De vermelding moet steeds minstens drie seconden zichtbaar blijven.
Hoe moeten ze volgens jou reclame aanpakken op YouTube, Blogs en Social media?

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *